ADHD voor kids

ADHD voor kids leert kinderen van 6 tot 8 jaar met ADHD op speelse wijze wat ADHD is en wat dit voor hen betekent. Het programma bestaat uit drie fasen. In de eerste fase doen kinderen feitelijke informatie op over ADHD door het spelen van educatieve spelletjes. In fase twee zijn andere mensen met ADHD aan het woord en vertellen ze over de voor- en nadelen die zij ervaren bij het hebben van ADHD. In de laatste fase leren kinderen de opgedane kennis op zichzelf te betrekken. ADHD voor kids bevat film, animatie, gesproken en geschreven tekst.

Het gebruik

Voorbereiding

Het is belangrijk dat het kind zo min mogelijk wordt gestoord tijdens het doorlopen van het programma. We raden u aan om het programma samen met het kind te doorlopen. Zo krijgt u zicht op wat het kind leert en ervaart. Ook raden we aan om na elke fase in een kort gesprekje het programma na te bespreken.

 

Opslaan/afdrukken

Na elke fase krijgt het kind de mogelijkheid het programma te beëindigen. De gegevens worden dan automatisch opgeslagen. Wanneer het programma opnieuw wordt opgestart krijgt het kind de keuze om door te gaan waar het gebleven was. Het is raadzaam om één fase per keer te doorlopen. Wanneer het programma eens in de week wordt gedaan is het programma na drie weken afgerond. Wanneer het programma in zijn geheel is afgerond kunt u de ingevoerde gegevens afdrukken. U kunt zo samen met het kind kijken naar de sterke punten en de leerpunten.  

Het programma

Om het kind te motiveren, verzorgen Jochem van Gelder en Ron Boszhard een prikkelende introductie. Zij vragen zich hardop af hoe het zou zijn om ADHD te hebben. Hierdoor wordt het kind gestimuleerd om met het programma te beginnen.

 

Fase 1

In de eerste fase doen de kinderen feitelijke kennis op over wat ADHD is. Vijf dieren laten elk een hoofdkenmerk van ADHD zien. De kinderen zullen spelenderwijs de informatie opdoen door middel van educatieve spellen waarin de diertjes een hoofdrol spelen.

 

Fase 2

In de tweede fase gaat het kind kijken hoe bekende Nederlanders omgaan met hun ADHD. Uiteraard worden de beperkingen van ADHD benoemd, maar de nadruk ligt vooral op hoe deze beperkingen op een positieve manier kunnen worden gebruikt. Het zelfbeeld en de gedachten die kinderen kunnen hebben over ADHD worden hiermee positief gestimuleerd.

 

Fase 3

In de derde fase leert het kind welke specifieke kenmerken er bij hem of haar horen en welke gevoelens hierbij naar boven kunnen komen. Door interactieve spelletjes leert het kind de kenmerken hiervan bij zichzelf te herkennen en te erkennen.

 

Afsluiting

Tot slot wordt het programma op ludieke wijze afgesloten door Jochem van Gelder en Ron Boszhard.

Over de bedenkers

ADHD voor kids is bedacht door Afra Jongmans en Kelly van Meel. Zij zijn beiden werkzaam bij Karakter in Ede. Dit is een expertisecentrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie. Hier werken zij als sociotherapeut op een observatie- en behandelgroep voor kinderen.

 

Vorig jaar verscheen de interactieve CD-rom AD(H)D, daar kan ik zoveel mee! voor kinderen in de leeftijd 8 tot 12 jaar. Deze CD-rom is met enthousiasme ontvangen door de doelgroepen (kinderen, ouders en behandelaars). Vanwege de verschillende positieve reacties op dit eerste programma is de vraag naar psycho-educatie voor jongere kinderen met ADHD gegroeid met de website ADHD voor kids als resultaat.

Toegangscode kopen

Hier kunt u een token bestellen, waarmee u een half jaar toegang heeft tot het programma.  De token kost € 19,95. Levertijd: maximaal 5 werkdagen.


Bestellen

Gratis demo

Probeer het eerste deel van ADHD voor kids gratis uit.


Doe de demo